2014. október 9., csütörtök

Újra itt van ... Fogarasi havasok, Saratii gerinc


A Saratii gerince-re kaptam fel a fejem.  Már kétszer is visszafordultam előtte, bár mentségemre mindkét alkalom télen volt és rettenetes hópárkányok meredeztek róla az északi fal fölé. Aki látta már télen, tudja miről beszélek ...

Ám visszanézve az arhívumot kiderült hogy már közel 10 év telt amióta egyáltalán jártam rajta. Tudtommal azóta változott is,  pontosabban a problémás szakaszokra láncokat erősítettek. Nos ... gondoltam megnézem magamnak most nyáron, hogy esetleg majd tudjam mi várhat rám télen.
Ja és egy másik terv kivitelezését is reálisnak láttam - hajnali fotózás a Serbota csúcsáról.

A Negoj menedékház panorámája .. 

Első napon csak a Negoj ház környékére szorítkoztunk, ám második napon már az éjszaka sötétjében indultam, és napkelte előtt tettrekészen vártam hogy mit tartogat nekem a természet e hűvös, szeles hajnalon. A Serbota csúcson kevés lehetőség van elrejtőzni a csontig hatoló hideg és a kíméletlen szél elől.  De kis torna és rövid átrohanás a déli mellékcsúcsra újra beindította a lassulni készülő vérkeringést.
Aztán elkezdődött ... mintha meggyúlt volna a Negoj csúcs keleti oldala, és a Pásztor nyergen átterjedő tűzfal közelítene. Egyszerre mindenütt ott szerettem volna lenni, megállítani az időt és minden irányból megcsodálni e ritka pillanatokat. Úgy tűnt már órák óta fotózok, elgémberedett újjaim már a zsebemben sem akartak felmelegedni, és újabb fények, újabb színek, újabb felhőpamacsok késztettek újabb fotózásra.


Fátyolködbe borult Negoj csúcsok ...



A hegység nyugati nagyjait hamarabb besütötte a nap (bj: Boia és Ciortea csúcsok)

Egy örökkévalóságnak tűnt amire a napsugarak elérték a Serbota csúcsot és végre gyík módjára feküdhettem ki a lassan felmelegedő kövekre.  És persze kezdődhetett a Saratii éles gerince ...



Áttörni készülő felhők a Saratii gerincen ...

Légies érzés a Serbota keleti oldalán való ereszkedés. Meredek oldal szakad alá, majd akár egy labirintusban, háztömbnyi sziklák között kell megtalálni a gerinc déli vagy északi oldalára átvezető kis ösvényt.  A láncos biztosítások ellenére is több balesetről lehet hallani minden évben, ám egy kis óvatosság és odafigyelés kellemessé és problémamentessé varázsolja a túrázást. Viszont havas, jeges, vagy egyszerűen csak vízes körülmények között fokozott figyelmet, tapasztalatot és jó pszihikai állapotot igényel. Ilyenkor a kelet-nyugati irányt tartom ésszerűnek, így a nehezebb szakaszokat kimászni kell és nem ereszkedni rajta.

A Negoj csúcsról  a Laita völgyre
No de visszatérve, így nyáridőben kellemes túra, amelyet csak a Negoj hatalmas tömege árnyékolhat be. Kell is még legalább 2 óra amire a csúcson állhatunk. A kötelező csúcsfotók után a Kleopátra nyeregből ereszkedünk a Saratii völgybe, majd bezárva a kört a Serbota északi lábán fekvő Negoj háznál.

Terv teljesítve ...

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése